Ön itt van:Főoldal»Hírek»Táblagépről biztosítják a jelnyelvi tolmácsolást a hallássérülteknek mindhárom szegedi kormányablakban
kedd, 25 április 2017 14:19

Táblagépről biztosítják a jelnyelvi tolmácsolást a hallássérülteknek mindhárom szegedi kormányablakban

Nem okoz többé gondot a szegedi kormányablakokban a hallássérültekkel történő kommunikáció. A szegedi kormányhivatali épületekben egy-egy, a siketek és a nagyothallók ügyintézését segítő jeltolmács szolgáltatással felszerelt tabletet helyeztek üzembe. Több diák az új szolgáltatást már ma igénybe vette.

A Klúg Péter-iskola hallássérült diákjai ismerkedhettek meg Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének (SINOSZ) szolgáltatásával, amely most már a Rókusi körúti Tesco áruházban lévő kormányablak mellett a Csongrád Megyei Kormányhivatal Rákóczi téri, központi épületében és a CBA Novában található pontban is elérhető.

„Korábban a különböző hatósági ügyfélszolgálatok különböző épületekben működtek. Egy-egy ügyintézés nemcsak időben volt hosszabb, hanem sokkal több utat is kellett megtenni. 2015 novemberében nyitottuk meg ezt a kormányablakot, amely az ország legnagyobb ügyfélszolgálati irodája” – mondta Juhász Tünde kormánymegbízott. Szavait szó szerint figyelték a diákok, ugyanis egy jelnyelvi tolmács fordított mellette. A diákokat arra kérte, hogy terjesszék a szolgáltatás hírét, az ügyintézőktől pedig azt, hogy minél gyorsabban sajátítsák el a rendszer használatát.

Horváth Zsófia, a SINOSZ KONTAKT Tolmácsszolgálat munkatársa bemutatta a fiataloknak a programot. „Mindig örülünk, ha egy cég, egy hivatal megkeres minket, mert ez azt jelenti, hogy elkötelezettek a fogyatékkal élők segítése mellett. Ez egy tableten, okostelefonon elérhető szolgáltatás, amelyen akár a hallássérültek egyéni ügyfélként is tudnak regisztrálni” – hangsúlyozta Horváth Zsófia. Elárulta a diákoknak, ők maguk is használhatják önállóan 18. életévük betöltése után. Bárhonnan felhívhatóak az országban, a jelnyelvi tolmácsok azonnali segítséget nyújtanak nekik, s nem kell három nappal korábban egy apróbb ügy miatt tolmácsot igényelni.

A tolmácsszolgáltatást két diák is kipróbálta, egyikük új személyi igazolványt kért. Az ügyintéző szavait a tablet képernyőjén keresztül lefordították jelnyelvre, két perc múlva már a fénykép készült.

„Az ötlet már a kormányablakok létrehozásakor felmerült, a teljes akadálymentesítést céloztuk meg az irodák kialakításakor” – nyilatkozta a SZEGEDma hírportálnak Juhász Tünde. A fizikai akadálymentesítést, a látás- és hallássérültek tájékozódását segítő eszközök beépítését nevezte az egyszerűbb feladatnak, de az új, jeltolmácsolást biztosító táblagépeknek köszönhetően a siketek- és nagyothallók is képesek minden szolgáltatást önállóan igénybe venni. A SINOSZ-szal és a SINOSZ KONTAKT Tolmácsszolgálattal 2015 év elején kötöttek együttműködési megállapodást, azóta használható a Rókusi körúti kormányablakban a szolgáltatás. Az elmúlt két év pozitív tapasztalatait követően döntöttek úgy, hogy még több helyen teszik ezt elérhetővé. A kormánymegbízott reméli, hogy minél többen használják ki a lehetőséget. Korábban a hallássérült ügyfelek mindig hoztak magukkal segítséget, de mostanra erre már nincs szükség. Kiemelte, hogy bármilyen mobileszközről – tabletről, mobiltelefonról – elérhető szolgáltatás, csupán internetkapcsolat szükséges, azaz gyakorlatilag a megye összes kormányablakában élhetnek a lehetőséggel a fogyatékkal élők.

 

Forrás: szegedma.hu

Közérdekű adatok